Protocollen
AVG privacywet
Links naar Privacy reglement en Reglement Sociale media:
-------------------------------------------------------
Mocht u uw toestemming willen wijzigen, download het formulier en lever het in bij de leerkracht.
---------------------------------------------------------
Informatiebrief die is verstuurd op vrijdag 8 juni:
Den Haag, 8 juni 2018
Geachte ouder(s)/verzorger(s),
Graag willen wij u informeren hoe basisschool De Drie Linden zich de afgelopen maanden heeft voorbereid op de invoering van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Op 25 mei jl. is de AVG in werking getreden. Privacy moet volgens de AVG een belangrijke plaats krijgen en houden in organisaties.
Het zorgvuldig omgaan met de gegevens van onze leerlingen en hun privacy is voor ons als school altijd al heel belangrijk geweest. Desalniettemin heeft de nieuwe wetgeving ook op onze school op onderdelen tot aanpassingen geleid. Zo zijn onze bestaande protocollen en reglementen aangepast aan de nieuwe wetgeving. Op onze school is een privacyreglement van toepassing dat te vinden is op onze website http://www.basisschooldedrielinden.nl. Hierin worden onder andere de doelen en grondslag van verwerking van persoonsgegeven beschreven, alsook wat de rechten zijn van ouders/verzorgers en leerlingen. Tevens kunt u op de site het protocol Sociale Media vinden.
Een andere aanpassing is, dat voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school vooraf toestemming aan u zal worden gevraagd. U als ouder(s)/verzorger(s) mag altijd besluiten die toestemming niet te geven, of om een eerder gegeven toestemming in te trekken. U zal hierover binnenkort een toestemmingsformulier ontvangen. Zolang u deze brief nog niet heeft ingeleverd, zullen wij geen foto’s en/of video’s plaatsen.
Om te voldoen aan de wetgeving is een stappenplan gevolgd dat is opgesteld en begeleid door Lucas Onderwijs. De afgelopen maanden hebben wij met ons team en de MR de impact van de nieuwe wetgeving besproken, en zijn er door Lucas Onderwijs speciale informatiebijeenkomsten georganiseerd voor administratief medewerkers, IB-ers of zorgcoördinatoren en ICT-personeel.
Lucas Onderwijs heeft een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld die vanuit een onafhankelijke positie een toezichthoudende rol heeft op een juiste invulling en uitwerking van de nieuwe privacywetgeving. Op de website van Lucas Onderwijs zijn de contactgegevens van de FG te vinden.
Leerlinggegevens
De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven, en de begeleiding daarop te kunnen afstemmen. Ook worden gegevens opgeslagen voor een goede administratieve organisatie van de school.
De meeste leerlinggegevens komen van u als ouder(s)/verzorger(s) (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens, zoals medische informatie (zoals bijvoorbeeld dyslexie of ADHD), geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van uw kind.
Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te identificeren. Met de leveranciers van deze leermiddelen zijn duidelijke afspraken gemaakt door middel van verwerkersovereenkomsten over het gebruik van de gegevens die ze van de school krijgen. Een leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor de applicatie bedoeld is.
De leerlinggegevens worden op school opgeslagen in het digitale administratie- en leerlingvolgsysteem Esis. Het programma is beveiligd, en de toegang tot de leerlinggegevens is beperkt tot die teamleden van onze school, voor wie de informatie relevant is.
In geval van uitwisseling van leerlinggegevens met andere organisaties wordt daarover vooraf toestemming gevraagd aan u als ouder(s)/verzorger(s), tenzij die uitwisseling al geborgd is op grond van de wet.
U als ouder(s)/verzorger(s) heeft het recht de gegevens van en over uw kind(eren) in te zien, te laten corrigeren of te verwijderen (als die gegevens niet langer nodig zijn). Voor vragen of het uitoefenen van deze rechten, kan contact worden opgenomen met de directeur van de school, Anne Bloemarts.
Binnen de open en veilige gemeenschap die wij als school willen zijn, blijven wij ons ook inzetten de nieuwe wetgeving zorgvuldig toe te passen.
Met vriendelijke groet,
Team De Drie Linden
