• Home
  • Onze school Onze school
    • Missie en visie
    • Ons onderwijs
    • Team
    • VVE/ Peuterleerplek
    • Schakelklas groep 1/2
    • Buitenschoolse opvang
    • KC Lindenkwadrant
    • Passend Onderwijs
  • Praktische informatie Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Vakantierooster
    • Overblijf/ Tussenschoolse opvang
    • Ziekmelden en verlof
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Protocollen
    • Inspectierapport
    • BOVO procedure
    • Nieuws
    • Agenda
  • Aanmelden
  • Contact
Inloggen
Samen, ontwikkeling en toekomstgericht
Ons onderwijs
Kindcentrum Lindenkwadrant
Voor nieuwe ouders

Ons onderwijs


Kernvakken

De kernvakken staan grotendeels in de ochtend gepland op het rooster.

Technisch Lezen

We werken in groep 3 met de nieuwe versie van Veilig Leren Lezen, de Kim-versie, als taal-leesmethode. In deze methode werken we in kernen, elke kern wordt afgesloten met een leestoets. 

Voor het ontwikkelen van de technisch leesvaardigheden gebruiken we de methode Timboektoe. Bij technisch lezen hoort voor ons ook leesplezier! Dit stimuleren we onder andere door voorlezen, samenlezen en stillezen. We lezen op school iedere dag in deze verschillende vormen.

Lezen is erg belangrijk voor de algemene ontwikkeling van uw kind. Daarom is het ook belangrijk om thuis met uw kind te lezen. Dit kan gaan om voorlezen, samenlezen en praten over wat er gelezen is.

Begrijpend lezen

Voor begrijpend lezen werken we met Nieuwsbegrip. Begrijpend lezen gaat voornamelijk om het aanleren van strategieën om teksten te begrijpen en doorgronden. Het vak begrijpend lezen staat twee keer per week op het programma, maar eigenlijk is begrijpend lezen altijd en overal! Een heel belangrijk vak dus!

Rekenen

De rekenmethode waar we mee werken heet Pluspunt. Deze methode gaat uit van realistisch rekenonderwijs. Dit betekent dat de sommen in een context geplaatst worden en hierdoor betekenis krijgen voor de kinderen. Ook worden er verschillende oplossingsstrategieën aangeboden voor eenzelfde som. De verwerking vindt plaats via Snappet, maar de kinderen moeten ook gebruik maken van hun kladblok voor het uitrekenen van de sommen. We rekenen iedere dag.

Taal

Bij de taallessen werken we met de methode TaalActief. Hierbij worden de volgende onderdelen geoefend: grammatica en taalbegrip, woordenschat, schrijfvaardigheid en mondelinge taalvaardigheid.  Het verwerken van de stof gebeurd deels op Snappet. Voor stellen hebben de kinderen een schrift. Taal staat iedere dag op het programma.

Spelling

Spelling geven we aan de hand van de SLO-doelen. Iedere les staat een categorie van woorden centraal. In de herhaalweken worden de verschillende categorieën door elkaar heen geoefend. Drie keer per week staat spelling op het rooster, daarnaast oefenen we iedere dag met pen en papier de woorden met behulp van een dictee.

Snappet

Vanaf groep 4 verwerken we de lesstof voor de kernvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen deels in Snappet. Dit is een programma op de tablet. De kinderen werken op tablets en krijgen via deze manier een gepersonaliseerd aanbod voor de verwerking van de lesstof. Ieder kind krijgt een eigen tablet in bruikleen van de school. Deze dient op school te blijven. De ouders tekenen een gebruikersovereenkomst aan het begin van groep 4.
Uw kind krijgt tijdens de kennismakingsgesprekken van de leerkracht een inlogcode waarmee thuis gewerkt kan worden. De afspraak is dat er thuis niet aan lessen wordt gewerkt, maar aan doelen en/of werkpakketten.


Sociaal emotionele ontwikkeling

De Vreedzame School

De Drie Linden is een Vreedzame School. Hierbij leren we de kinderen om samen te leven en problemen op te lossen. Hierbij wordt ingezet op ieders eigen verantwoordelijkheid bij het voorkomen en oplossen van eventuele problemen. Iedere week komen er thema’s aan bod tijdens de lessen van de methode. Maar ook gedurende de hele dag wordt er aangesloten op de situaties die ontstaan tussen de leerlingen en met de leerkracht. De mediatoren uit groep 6, 7 en 8 kunnen de leerlingen hierbij soms helpen. 


Wereld oriënterende vakken

De wereld oriënterende vakken staan allemaal één keer per week op het programma. Meestal worden deze in de middag gegeven.

Aardrijkskunde

De methode die wij vanaf groep 5 gebruiken voor aardrijkskunde heet de Blauwe Planeet. In deze methode wordt naast de inhoudelijke kant van aardrijkskunde ook aandacht besteed aan de topografie.

Geschiedenis

De methode die wij vanaf groep 5 gebruiken voor geschiedenis heet Speurtocht. Ieder jaar doorlopen de kinderen de verschillende tijdsperiodes en leren steeds meer details over deze periodes.

Biologie

Vanaf groep 5 werken we voor natuuronderwijs met Nieuws uit de natuur. Dit is een voornamelijk digitale methode waarin kinderen door middel van filmpjes en verwerkingsbladen kennis maken met natuuronderwijs. Ook gaat iedere groep naar een aantal ervaringslessen van de milieueducatiedienst Den Haag.
 

Culturele vakken

Cultuuronderwijs op z’n Haags

Iedere donderdagmiddag werkt de hele school aan de projecten van Cultuuronderwijs op z’n Haags. Hierin komen verschillende culturele disciplines aan bod. U kunt denken aan dansprojecten, muziekprojecten, theaterprojecten, literatuurprojecten enz. Hierbij hebben alle groepen een ‘cultuurmaatjes klas’ waarmee wordt samengewerkt. Dit schooljaar werken wij samen met groep 3. We werken ongeveer 8 weken aan het project en sluiten dit gezamenlijk af voor iedere vakantie. Hiervoor bent u als ouder ook uitgenodigd.

Muziek, tekenen en handvaardigheid

Iedere week geeft de groepsleerkracht les in deze vakken. We hebben hiervoor geen speciale methode. Iedere leerkracht zet hierbij zijn eigen talent in.


Overige vakken

Gym

We hebben op school een gymleerkracht. Twee keer per week krijgen de kinderen les in onze eigen gymzaal. Gymkleding (T-shirt en korte broek) en gymschoenen zijn verplicht.

Schrijven

Voor schrijven werken we sinds schooljaar 18-19 met de nieuwste versie van Pennenstreken. De schrijflessen zijn gericht op het vlot leren schrijven en ontwikkeling van een eigen handschrift. De kinderen schrijven op school met een stabilopen. In groep 4 krijgt iedere leerling er één van school.

Verkeer

De verkeerslessen worden gegeven vanuit de methode van Veilig Verkeer Nederland. De leerlingen worden zo voorbereid om zelfstandig deel te kunnen nemen aan het verkeer als wandelaar of fietser. Wanneer we op uitje gaan worden de verkeerslessen spelenderwijs in de praktijk geoefend.  

 

 

Ziekmelden en verlof

Nieuws

Agenda

Contact

Basisschool De Drie Linden

2e Braamstraat 5, 2563 HJ Den Haag
Brinnr. 04ZT

070-3255286
info@drielinden.lucasonderwijs.nl
Directeur: Anne Bloemarts

Anne Bloemarts

Peuterspeelzaal De Kleine Linde

2e Braamstraat 4, 2563 HK Den Haag
070-2052491
info@drielinden.lucasonderwijs.nl
Directeur: Anne Bloemarts

Anne Bloemarts

Algemeen

© 2018 De Drie Linden
Alle rechten voorbehouden.

Privacy verklaring

  • Cookie settings

Powered by Social Schools