Ons onderwijs
Kleuteronderwijs groep 0-1-2
In onze kleutergroepen staat spelend leren centraal aan de hand van een drie weken durend thema. Iedere dag wordt er veel aandacht besteed aan schoolse vaardigheden in kleine kringen, in de grote kring, tijdens de speellessen en de werklessen. We hebben twee groepen 0-1 en een groep 2. Bewegen vinden wij heel erg belangrijk. Iedere dag gaan alle kinderen minimaal 1 keer en vaak 2 keer buitenspelen op ons uitdagende groene schoolplein met waterpomp! Ook gaan de kleuters iedere dag naar het speellokaal en 1 keer per week krijgen ze gym in de grote gymzaal van de vakleerkracht.
Om de lessen en thema's voor te bereiden gebruiken de leerkrachten de methodes Logo300 voor woordenschat, Met Sprongen Vooruit voor rekenen en Schatkist en de Kleuteruniversiteit voor alle overige vakgebieden.
Kernvakken in groep 3-8
De kernvakken staan grotendeels in de ochtend gepland op het rooster.
Lezen
We werken in groep 3 met de nieuwe versie van Veilig Leren Lezen, de Kim-versie, als taal-leesmethode. In deze methode werken we in kernen, elke kern wordt afgesloten met een leestoets.
Voor het ontwikkelen van de technisch leesvaardigheden en lezen met begrip gebruiken we de methode Estafette vanaf groep 4. Bij technisch lezen hoort voor ons ook leesplezier! Dit stimuleren we onder andere door voorlezen, samenlezen en stillezen. We lezen op school iedere dag in deze verschillende vormen.
Lezen is erg belangrijk voor de algemene ontwikkeling van uw kind. Daarom is het ook belangrijk om thuis met uw kind te lezen. Dit kan gaan om voorlezen, samenlezen en praten over wat er gelezen is.
Rekenen
De rekenmethode waar we mee werken heet Pluspunt. In groep 3 en 4 wordt ook nog gebruik gemaakt van de methode Met Sprongen Vooruit. En voor het automatiseren werken de kinderen met Rekensprint.
Pluspunt gaat uit van realistisch rekenonderwijs. Dit betekent dat de sommen in een context geplaatst worden en hierdoor betekenis krijgen voor de kinderen. Ook worden er verschillende oplossingsstrategieën aangeboden voor eenzelfde som. De verwerking vindt vanaf groep 4 plaats via Snappet, maar de kinderen moeten ook gebruik maken van hun kladblok en uitrekenschrift voor het uitrekenen van de sommen. We rekenen iedere dag.
Taal
Bij de taallessen werken we met de methode TaalActief. Hierbij worden de volgende onderdelen geoefend: grammatica en taalbegrip, woordenschat, schrijfvaardigheid en mondelinge taalvaardigheid. Het verwerken van de stof gebeurd deels op Snappet. Voor stellen hebben de kinderen een schrift. Taal staat iedere dag op het programma.
Spelling
Spelling geven we aan de hand van de SLO-doelen. Iedere les staat een categorie van woorden centraal. In de herhaalweken worden de verschillende categorieën door elkaar heen geoefend. Drie keer per week staat spelling op het rooster, daarnaast oefenen we iedere dag met pen en papier de woorden met behulp van een dictee.
Snappet
Vanaf groep 4 verwerken we de lesstof voor de kernvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen deels in Snappet. Dit is een programma op de tablet. De kinderen werken op tablets en krijgen via deze manier een gepersonaliseerd aanbod voor de verwerking van de lesstof. Ieder kind krijgt een eigen tablet in bruikleen van de school. Deze dient op school te blijven. De ouders tekenen een gebruikersovereenkomst aan het begin van groep 4.
Uw kind krijgt tijdens de kennismakingsgesprekken van de leerkracht een inlogcode waarmee thuis gewerkt kan worden. De afspraak is dat er thuis niet aan lessen wordt gewerkt, maar aan doelen en/of werkpakketten.
Sociaal emotionele ontwikkeling groep 1-8
De Vreedzame School en ORKA
De Drie Linden is een Vreedzame School. Hierbij leren we de kinderen om samen te leven en problemen op te lossen. Hierbij wordt ingezet op ieders eigen verantwoordelijkheid bij het voorkomen en oplossen van eventuele problemen. Iedere week komen er thema’s aan bod tijdens de lessen van de methode. Maar ook gedurende de hele dag wordt er aangesloten op de situaties die ontstaan tussen de leerlingen en met de leerkracht. De mediatoren uit groep 6, 7 en 8 kunnen de leerlingen hierbij soms helpen.
Vanaf 2021 werken we naast De Vreedzame School ook met de ORKA methode voor het maken van je eigen keuzes in je gedrag. Hiervoor gebruiken we in de klassen de Superhelden, die allemaal een keus vertegenwoordigen.
We nemen ieder jaar deel aan 'De Week tegen het Pesten.'
Gezonde school
Onze school is gezond, we besteden aandacht aan gezonde voeding en traktaties. Ook besteden we aandacht aan seksualiteit en relaties. We besteden regelmatig aandacht aan dit onderwerp, zodat de kinderen er vertrouwd mee raken en vragen durven stellen. Ook worden de leerlingen weerbaarder, ontwikkelen zij normen en waarden en leren respectvol om te gaan met elkaar. Eén keer per jaar organiseren we een ‘Week van de lentekriebels’ voor de hele school.
Wereld oriënterende vakken groep 3-8
De wereld oriënterende vakken staan allemaal één keer per week op het programma. Meestal worden deze in de middag gegeven.
De zaken
In groep 3 en 4 werken we voor wereldoriëntatie aan thema's met de methode De Zaken. Hierbij komen iedere week onderwerpen aan bod die te maken hebben met aardrijkskunde, natuur, techniek en geschiedenis.
Aardrijkskunde
De methode die wij vanaf groep 5 gebruiken voor aardrijkskunde heet De Zaken Aardrijkskunde. In deze methode wordt naast de inhoudelijke kant van aardrijkskunde ook aandacht besteed aan de topografie.
Geschiedenis
De methode die wij vanaf groep 5 gebruiken voor geschiedenis heet De Zaken Geschiedenis. Ieder jaar doorlopen de kinderen de verschillende tijdsperiodes en leren steeds meer details over deze periodes.
Natuur en techniek
We werken met de methode De Zaken Natuur. Ook gaat iedere groep naar een aantal ervaringslessen van de milieueducatiedienst Den Haag.
Culturele vakken groep 1-8
Muziek en beeldende vorming
Iedere week komt de vakleerkracht muziekles geven in het eigen lokaal van de kinderen. De muziekleraar besteed aandacht aan plezier in muziek maken, zingen, verschillende stijlen muziek en instrumenten herkennen.
We hebben ook een vakleerkracht beeldend vormen. Vanaf groep 3 geeft zij wekelijks in het beeldendvormken lokaal les. Hier werken de kinderen zowel in 2D als in 3D en maken kennis met verschillende materialen, technieken en een stukje kunstgeschiedenis.
Culturele uitjes en de bibliotheek
Alle groepen bezoeken minimaal 2 keer per jaar een museum en/of gaan naar een voorstelling. Ook bezoekt iedere groep minimaal 6 keer per jaar de bibliotheek.
Overige vakken groep 3-8
Gym
We hebben op school een gymleerkracht. Twee keer per week krijgen de kinderen van groep 3-8 les in onze eigen gymzaal. Gymkleding (T-shirt en korte broek) en gymschoenen zijn verplicht.
Schrijven
De schrijflessen zijn gericht op het vlot leren schrijven en ontwikkeling van een eigen handschrift. De kinderen leren in blokschrift schrijven. De kinderen schrijven op school met een stabilopen. In groep 4 krijgt iedere leerling er één van school.
Verkeer
De verkeerslessen worden gegeven vanuit de methode van Veilig Verkeer Nederland. De leerlingen worden zo voorbereid om zelfstandig deel te kunnen nemen aan het verkeer als wandelaar of fietser. Wanneer we op uitje gaan worden de verkeerslessen spelenderwijs in de praktijk geoefend. In groep 7 nemen alle leerlingen deel aan het Nationaal Verkeers Examen, zowel de theorie als de praktijk.
Engels
In groep 7 en 8 krijgen de kinderen 1 keer per week Engelse les. We gebruiken hiervoor de methode Hello World. Deze is gericht op het oefenen van de basisvaardigheden in de Engelse taal.